امر خداوند متعال معطل امثال من نیست.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

 

سلام عليكم و رحمة الله.

 

امر خداوند متعال سبحان قدوس ذو الجلال و الاكرام معطل امثال بنده نيست؛ و اين را بايد خوب خوب بفهمم كه:

و ان تتولوا يستبدل قوماً غيركم ثم لايكونوا امثالكم.

 آنگاه امثال شما نخواهند بود...

 

 

اللهم اكشف هذه الغمة عن هذه الامة بحضوره و عجل لنا ظهوره

و اجعلنا من انصاره  و لا تستبدل بنا غيرنا.

 

 

ولادت امام حسن مجتبی سلام الله علیه مبارک باد.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجنة و الناس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

 

مادري داشت كه حوران بهشتي حشمش

پدري داشت كه عالم همگي خاك درش

پسري داشت كه مردن چو عسل در نظرش

مثل و مانند حسن نيست به دنيا هرگز

سلام  عليكم و رحمة الله.

 

سالروز ولادت كريم آل طه حضرت مولانا امام حسن مجتبي سلام‌الله‌عليه را محضر مولايمان حضرت ولي عصر سلام‌الله‌عليه و عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف و دوستان و خدمتگزاران حضرتشان تبريك و شادباش عرض مي‌كنم. به فضل خداوند اميدواريم كه عيدي ما را اذن ظهور مرحمت فرمايد.

 

در ماجراي تنها گذاشته شدن امام مجتبي سلام‌الله‌عليه، دو گروه بودند كه توجه به آنها مي‌تواند براي ما عبرت آموز باشد:

اول) ثابت قدمان: وقتي عبيد الله بن عباس به عنوان فرمانده لشگر امام حسن سلام‌الله‌عليه به سمت لشكر معاويه رفت، معاويه‌اي‌ها شايعه‌اي پخش كردند مبني بر اينكه امام مجتبي سلام‌الله‌عليه قرارهاي صلح را گذاشته‌اند و اين مطلب را به جانشين عبيد الله بن عباس يعني قيس بن سعد كه حالا ديگر فرمانده لشگر امام سلام‌الله‌عليه بود رساندند؛ اما او متزلزل نشد و بر ايمان خود استوار ماند؛ صحنه را تصور بفرمائيد؛ عبيد الله بن عباس فرمانده سپاه امام به بهانه اين شايعه و به طمع پول‌هاي وعده‌ داده شده با جمع زيادي از سربازان رفته‌اند و امام هم كه در ساباط تشريف داشتند؛ محكم ماندن قيس بن سعد در برابر اين وسوسه‌هايي كه شرايط را براي سوء ظن نسبت به امام سلام‌الله‌عليه علي الظاهر فراهم كرده بود، خيلي خيلي زيباست.

و نظر كردم به اينكه امروز گاهي به كمترين از اين، به تحريك شيطان لعين نسبت به مولاي خود سلام‌الله‌عليه گاهي العياذ بالله سوء ظن داريم؛ در همه شبهات و مشكلات و اتفاقات و حرف‌هايي كه اتفاقاً ممكن است از اطرافيان موجه خود بشنويم و ببينيم، اصل اساسي و لايتغير اينست كه

يا صاحب الزمان؛

فالحق ما رضيتموه و المعروف ما امرتم به.

آنچه آن خسرو كند شيرين بود.

 

و مواجه شده‌ايم احتمالاً با چنين حالاتي و فقط اينكه

 

خدايا عافني مما امتحنت به خلقك.

مرا عافيت ده در آنچه خلقت را بدان مي‌آزمايي.

 

دوم) معترضان: و برخي شيعيان نيز بعد از صلح به امام مجتبي سلام‌الله‌عليه معترض بودند و در اين حال امام حسن سلام‌الله‌عليه با لحن الوالد الشفيق به آنها مي‌فرمودند كه اين صلح براي ابقاي آنها بوده است؛ عبارات مختلفي كه از امام مجتبي سلام‌الله‌عليه در اين زمينه رسيده است متنوع است كه گويي به افراد مختلف بوده است اما در همه آنها لحن حضرت، لحن الوالد الشفيق نسبت به فرزند بهانه‌گير جاهلي است كه البته همچنان فرزند است.

و حالا گاهي ما در آنچه برايمان روي مي‌دهد با ادبيات معترضانه‌اي به مولاي خود، مولاي مهربانمان، عرض حاجت و نياز داريم كه پسنديده نيست؛ چنانكه وقتي به آنها نظر مي‌كنيم رفتارشان را قابل انتقاد مي‌دانيم.

خدايا

لين قلبي لولي امرك.

قلب مرا در برابر ولي امرت، نرم و خاضع و خاشع بگردان.

 

و كمالات همگي رتبه‌بردار هستند؛ امروز در هر مرحله‌اي از لينت قلب در برابر امام عصر سلام‌الله‌عليه هستيم از خداوند مي‌خواهيم آن را بيشتر و بيشتر از قبل بفرمايد؛ يعني لين قلبي به اين معني نيست كه گوينده اين كلام، لزوماً نسبت به مولاي خود قسي القلب باشد بلكه اين نرم‌شدن قلب در برابر امام عصر سلام‌الله‌عليه را هر روز بيش از پيش مي‌خواهيم.

 

يا رب محمد اغضب اليوم لمحمد و لابرار عترته.

 

یا رب محمد اغضب الیوم لمحمد.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجنة و الناس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي

جان در طلب صبح وصالت به كف ماست

قربان كسي كاورد اين طرفه خبر را

 

سلام عليكم و رحمة الله.

 

در بخش پاياني دعاي اللهم هذا شهر الصيام از دعاهاي روزهاي ماه مبارك اينگونه عرض مي‌كنيم:

 

يا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا رَبَّ مُحَمَّدٍ اغْضَبِ‏ الْيَوْمَ‏ لِمُحَمَّدٍ وَ لِأَبْرَارِ عِتْرَتِهِ وَ اقْتُلْ أَعْدَاءَهُمْ بَدَداً وَ أَحْصِهِمْ عَدَداً وَ لَا تَدَعْ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ مِنْهُمْ أَحَداً وَ لَا تَغْفِرْ لَهُمْ أَبَداً يَا حَسَنَ الصُّحْبَةِ يَا خَلِيفَةَ النَّبِيِّينَ‏ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ‏ الْبَدِي‏ءُ الْبَدِيعُ الَّذِي لَيْسَ كَمِثْلِكَ شَيْ‏ءٌ وَ الدَّائِمُ غَيْرُ الْغَافِلِ وَ الْحَيُ‏ الَّذِي لا يَمُوتُ‏ أَنْتَ كُلَّ يَوْمٍ فِي شَأْنٍ

 

از خداوند متعال مي‌خواهيم كه غضب خود را براي حضرت محمد صلي الله عليه و آله آشكار بفرمايد.

 

وقتي هم كه عرض مي‌كنيم انت كل يوم في شان يعني به تك تك "اللهم عجل فرجه‌"ها و به تك‌تك "يا رب  محمد" هايي كه هر كدام از ما مي‌گوئيم و مي‌خواهيم، اميد اجابت است؛ يعني اينطور نيست كه بگوئيم مثلاً در اين سال‌ها اين همه از خوبان خواسته‌اند و هنوز فرج امام عصر سلام‌الله‌عليه حاصل نشده است، پس ديگر خواستن ما چه فايده دارد؛ اصلاً و ابداً اينگونه نيست؛ بلكه كل يوم هو في شان و اين را به خداوند عرض مي‌كنيم كه با اين معرفت است كه به خود اجازه مي‌دهيم كه اميد داشته باشيم نسبت به دعاهايمان كه انت كل يوم في شان؛ پس هر آني و به دعاي هر كدام از ما هيچ بعيد نيست كه خداوند از فضل خود اذن ظهور به امام سلام‌الله‌عليه عنايت بفرمايد.

 

و پس از آن عرض مي‌كنيم كه:

 

أَنْتَ خَلِيفَةُ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرُ مُحَمَّدٍ وَ مُفَضِّلُ مُحَمَّدٍ أَسْأَلُكَ أَنْ تَنْصُرَ وَصِيَّ مُحَمَّدٍ وَ خَلِيفَةَ مُحَمَّدٍ وَ الْقَائِمَ بِالْقِسْطِ مِنْ أَوْصِيَاءِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ اعْطِفْ عَلَيْهِمْ نَصْرَك‏

 

يا رب محمد اغضب اليوم لمحمد و لابرار عترته

 

 

درخواست فرج امام زمان علیه السلام از روی طلبکاری نیست.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

علي محمد و آله السلام كلما ذكر السلام

سلام عليكم و رحمة الله

 

شاه كليد اينست كه خودم را بشناسم؛ به خودم كه نظر مي‌كنم از خودم "هيچ" ندارم؛ اين هيچ نداشتن نسبي نيست و مطلق است. همه دار و ندار من، دارايي‌هايي است كه خداوند متعال عطا فرموده است. اين بنده‌اي كه هيچ ندارد، همه چيز را از خداوند متعال درخواست مي‌كند كه اوست غني حميد.

از اين منظر وقتي به دعاهاي صحيفه سجاديه و اين روزها دعاي اول از سلسله دعاهاي روزهاي ماه مبارك كه با اللهم هذا شهر الصيام آغاز مي‌شود، نظر مي‌كنيم، مي‌بينيم كه همه چيز مي‌خواهيم؛ و اينها تذكراتي است كه هيچ عنوان و موفقيت و دارايي نداريم كه براي ما باشد؛ در آنچه داريم و پيش از اين عطا شده است، لحظه به لحظه محتاجيم به حفظ و بقاي آن و در آنچه نداريم محتاجيم به عطاي آن.

و در صدر خواسته‌هاي اين بنده فقير و نادار ذليل ضعيف مسكين مستكين از خداوند غني ذو الرحمة متعال سبحان قدوس اينست كه

اللهم عجل فرجه

با خضوع كامل و با خشوع كامل؛ آن دعايي كه فرموده شده است "و ادعوه خوفا و طمعا"؛ آن دعايي كه "تضرعاً و خفية" باشد؛ و اين بنده فقير كه خود را در مقابل فضل خداوند مي‌بيند، آن فضلي كه خودش فرموده است "و اسئلوا الله من فضله" و "ادعوني استجب لكم" و "من اوفي بعهده من الله" و "من اصدق من الله حديثا"، در اين حالت با حسن ظن كامل دعا مي‌كند و مي‌يابد كه "نراه قريباً" كه به فضل خداوند متعال سبحان قدوس ذره‌اي شك ندارد؛ و امر هم به دست خداوند عز و جل است:

قل ان اصبح ماءوكم غوراً فمن ياتيكم بماء معين

 

اگر اينگونه باشم، هم زياد دعا مي‌كنم، هم ناراضي نيستم، هم نااميد نيستم، هم طلبكارانه نمي‌خواهم و هم توقعوا هذ الامر صباحاً و مساء را بهتر مي‌يابم؛ كه اين بنده فقير اميدوار به فضل خداوند هر لحظه صادقانه منتظر گشايشي عظيم است از جانب خداي محمد براي محمد و آل محمد صلي الله عليهم اجمعين.

 

يا رب محمد اغضب اليوم لمحمد و لابرابر عترته.

 

 

این ابن خدیجة الغراء.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

 

اين مور را ببخش كه اين كم اين چند بيت شعر پريشان

حتي به قدر ران ملخ نيست در پيشگاه چشم سليمان

 

سلام عليكم و رحمة الله

 

عرض تسليت دارم محضر حضرت بقية الله الاعظم سلام‌الله‌عليه و عجل الله تعالي فرجه الشريف سالروز وفات حضرت ام المومنين خديجه كبري سلام‌الله‌عليها را و نيز خدمت شما بزرگواران.

 

در دعاي ندبه عرض مي‌كنيم:

اين ابن النبي المصطفي و ابن علي المرتضي و ابن خديجة الغري و ابن فاطمة الكبري.

 

امام عصر سلام‌الله‌عليه را علاوه بر انتساب به حضرت محمد صلي الله عليه و اله و اميرالمومنين و حضرت زهرا سلام‌الله‌عليهما به حضرت خديجه كبري سلام الله عليها نيز منتسب مي‌نمائيم؛ و واقعيت اينست كه در اين حد كمتر به ايشان متوجه بوده‌ايم و اين ارتباط بين امام عصر سلام‌الله‌عليه و حضرت خديجه كبري سلام‌الله‌عليها را مد نظر داشته‌ايم.

 

و در يكي  از زيارات حضرت سيدالشهداء سلام الله عليه ايشان را اينگونه خطاب مي‌كنيم:

السلام عليك يابن خديجة الكبري

 

و اين روايت در كتب فريقين مسلم است كه برترين زنان عالم چهار بزرگوار هستند:

خَيْرُ نِسَاءِ الْجَنَّةِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ آسِيَةُ بِنْتُ‏ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ.

 

نمي‌دانم به اندازه همين سه شان متوجه علو مقام ايشان بوديم يا خير؛ اما ابراز محبت به ايشان انسان را محبوب حضرت محمد صلي الله عليه و اله نيز مي‌كند.

"هرگاه پيامبر (ص) گوسفندي ذبح ميكرد، ميفرمود: از گوشتش براي دوستان خديجه (ع) بفرستيد، يك روز در اين باره با آن حضرت سخن گفتم، فرمود:«اني لاحب حبيبها: من دوست خديجه (ع) را دوست دارم."

 

خلاصه اينكه علو مقام ايشان براي بنده كه مغفول بوده و است و امروز امام عصر سلام‌الله‌عليه به ايشان منتسب هستند و مورد توجه آل الله سلام الله عليهم اجمعين؛ و از اين كم توجهي خود هم از حضرت خديجه كبري سلام‌الله‌عليها عذرخواهي مي‌كنم و هم از حضرت رسول الله صلي الله عليه و آله و هم از امام عصر سلام‌الله‌عليه.

و اين ابراز محبت ما با ايشان نه به خاطر تقابل با بزرگ سازي كاذب عايشه، بلكه به خاطر شان واقعي خودشان حضرت ام المومنين خديجه كبري سلام‌الله عليها است.

شايد آن جا كه عرض مي‌كنيم اين محيي معالم الدين و اهله، از جمله وجوهي از اهل دين كه به دست امام عصر سلام‌الله‌عليه احياء مي‌شوند، شخصيت دست نيافتني و بلند مرتبه حضرت خديجه كبري سلام‌الله‌عليها باشد.

 

اللهم فاكشف الضر عن وليك و اجعله خليفة في ارضك كما ضمنت له.

و اجعلنا من انصاره

و اجعلنا من المستشهدين بين يديه.

 

 

نگرانی های صاحب الزمان سلام الله علیه امروز چیست؟

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

 

سلام عليكم و رحمة الله.

 

اين روزها، نگراني‌هاي امام عصر سلام‌الله‌عليه و عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف كه بي‌گمان هم به احوال من آگاهند و هم هيچ كوتاهي در رعايت حال من ندارند، درباره من چيست؟ يعني دوست دارند كه من چطور باشم؟ اوضاع و احوال من چطور باشد؟

 

امام عصر سلام‌الله‌عليه در مورد خانواده من، پدرم، مادرم، برادران و خواهرانم، دوست دارند كه آنها چطور باشند؟ در مورد دوستان و اقوام من چطور؟ هر كدام را چطور مي‌پسندند؟

 

ناراحتي حضرت ولي عصر سلام‌الله‌عليه در مورد شيعيان ايران چيست؟ كودكان و جوانان و ميانسالان و پيران؟ مرد و زن؟

 

ناراحتي و غصه امام عصر سلام‌الله‌عليه در مورد شيعيان عراق چيست؟ آنها كه به نا امني آشكار مبتلا شده‌اند.

 

براي برطرف شدن ناراحتي‌هاي امام عصر سلام‌الله‌عليه در مورد

-  خودم

- خانواده‌ام

- اطرافيانم

- شيعيان ايران

-  و شيعيان عراق

- و شيعيان دنيا

 

چه كارهايي از دست من بر مي‌آيد و بر مي‌آمد؟ و كدام را انجام داده‌ام و كدام را از روي غفلت و يا كسالت ترك كرده‌ام؟ عزمي دارم براي جبران آنچه مي‌توانستم انجام دهم و انجام نداده‌ام؟ بد نيست براي خودم و نه براي ديگران بنويسم كه چگونه بودنم است كه مولايم را خشنود مي‌كند. و چه اموري است كه بايد جبران كنم.

اللهم فامنن علينا برضاه.

 

مي‌توانم در رفع نگراني امام عصر سلام‌الله‌عليه در هر كدام از اين حوزه‌ها، در حوزه‌اي كه فعلاً شناخت و دانش آن را دارم به ياري مولايم شتاب كنم و موثر باشم؛ با هر آنچه در توان دارم و از دستم برمي‌آيد. و مبادا در ياري مولاي خود غفلت نمايم؛ به بهانه‌هايي خنده‌دار در دنيا و حسرت‌آور در آخرت كه و انذرهم يوم الحسرة اذ قضي الامر.

 

و شايد بالاترين، صادقانه‌ترين، واقعي‌ترين و سخت‌ترين كار من، لسان صادق در دعاي بر تعجيل فرج باشد؛ دعايي كه دعاي قلبم باشد و نه بازي زبانم. دعايي كه نشانه توجه صادقانه پيوسته من به رفع هم و غم و ضر مولايم است؛ دعايي كه نظر دارد به گشايش در امر مولاي مهربانم؛ كه با همه فقرم از خداوند ذو الفضل العظيم مي‌خواهم كه فرمود و اسئلوا الله من فضله و فرمود ادعوني استجب لكم.

اللهم عجل فرجه و اكشف الضر عن وليك.

و اجعلنا من انصاره و من المستشهدين بين يديه.

 

و صد البته كه در كنار اين دعاي صادقانه است كه بايد همه وظايف ديگرم را در ياري مولايم به شايستگي و قوت انجام دهم؛ بفضله و بمنه.

 

 

پناه از شیطان در ماه مبارک.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي

 

سلام عليكم و رحمة الله

 

در همان خطبه جمعه آخر ماه شعبان كه فرموده شده است:

 

الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ

شيطان در ماه مبارك به غل كشيده شده است.

 

در ادامه آن فرموده شده است:

فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُم‏

پس از پروردگارتان بخواهيد كه او را بر شما مسلط نفرمايد.

 

يعني گرچه شياطين مغلوله هستند اما امكان تسلط آنها همچنان وجود دارد پس بايد از خداوند خواست كه در همين ماه نيز آنها بر ما مسلط نشوند.

 

در دعاي 44 صحيفه نيز (دعاي ورود به شهر الله) اينگونه مي ‌خوانيم

 

اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ جَنّبْنَا...الِانْخِدَاعَ لِعَدُوّكَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ‏

يعني ما را از فريب خوردن از دشمنت شيطان رجيم دور بدار

 

در اولين دعاي مربوط به روزهاي ماه مبارك در مفاتيح هم اينگونه مي‌خواهيم:

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِذْنِي فِيهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَ هَمْزِهِ وَ لَمْزِهِ وَ نَفْثِهِ وَ نَفْخِهِ وَ وَسْوَسَتِهِ وَ تَثْبِيطِهِ [وَ بَطْشِهِ‏] وَ كَيْدِهِ وَ مَكْرِهِ وَ حَبَائِلِهِ وَ خُدَعِهِ وَ أَمَانِيِّهِ وَ غُرُورِهِ وَ فِتْنَتِهِ وَ شَرَكِهِ وَ أَحْزَابِهِ وَ أَتْبَاعِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ أَوْلِيَائِهِ وَ شُرَكَائِهِ وَ جَمِيعِ مَكَايِدِهِ

 كه از خداوند متعال ميي‌خواهيم كه به ما پناه دهد از كيد و مكر و وسوسه و فتنه و فريب شيطان و اعوان و انصار او.

 

بنابراين مغلوله بودن دست شيطان به معناي نبودن اثر شيطان نيست بلكه اصل كلي اينست كه فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُم‏ و صد البته كه پناهي نيست جز كهف حصين مولايمان صاحب الزمان سلام الله عليه و عجل الله تعالي فرجه الشريف كه اميرالمومنين سلام الله عليه به كميل فرمودند: ان الارض مملوة من فخاخهم فلن ينجو منها الا من تشبث بنا.

 

اللهم فاكشف الضر عن وليك.

 

 

نیاز به معرفت و ایمان.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

 

سلام عليكم و رحمة الله.

 

هم به معرفت و هم به ايمان محتاجيم؛ معرفت صنع خداست و ايمان فعل ماست. چون به اين دو ركن محتاج و نيازمندم پس مي‌توانم آن را از خداوند متعال بخواهم و متعلَق دعا قرار مي‌گيرد:

 

درخواست معرفت:

اللهم عرفني نفسك فانك ان لم تعرفني نفسك لم اعرف رسولك

اللهم عرفني رسولك فانك ان لم تعرفني رسولك لم اعرف حجتك

اللهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني

 

درخواست ايمان: [دعاي بعد از زيارت آل ياسين]

و ان تملا قلبي نور اليقين و صدري نور الايمان

 

كه مشابه درخواست اين ايماني كه تباشر به قلبي در دعاي ابوحمزه و غيره نيز داريم.

 

نبايد اين تصور اشتباه را داشته باشم كه سطح من مثلاً از معرفت و ايمان گذشته است و حالا وقت عمل است؛ وقت عمل كه هست اما نياز حياتي و ضروري من به معرفت و ايمان بيش از عمل است كه اگر آن درست شود،‌ اين نيز شود. اين نيازم را بايد بيابم و براي رفع آن ملتمسانه از خداوند متعال طلب كنم.

 

خدايا در فرج امام زمان ما سلامالله‌عليه تعجيل بفرما؛

به حرمت شهر رمضان.

 

 

دعای فرج؛ صدر خواسته های قلب یا زبان؟

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجنة و الناس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

 

سلام عليكم و رحمة الله

 

زياد شنيديم و احتمالاً به ديگران هم توصيه كرده‌ايم كه در صدر خواسته‌هاي خود، فرج امام عصر سلام‌الله‌عليه را قرار دهيم.گاهي مطابق عادت چنين مي‌كنيم و بر زبانمان تعجيل فرج را قبل از همه خواسته‌هايمان "مي‌‌گوئيم"؛ اما قلبمان منتظر است تا آن خواسته واقعي‌مان را از خداوند متعال عز و جل "بخواهد"؛ و خوب مي‌فهميم كه كدام خواسته‌ را فقط مي‌گوئيم و كدام خواسته را مي‌خواهيم.

قلب محب صادق است كه صادقانه و واقعي، تعجيل در فرج حضرت ولي عصر سلام‌الله‌عليه و عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف را مقدم بر خواسته‌هاي خود مي‌داند و كاملاً صادقانه حاضر است كه حتي اگر خواسته خودش اجابت نشود، فرج مولايش اذن داده شود؛ و بايد اين خواسته قلبمان باشد كه بل الانسان علي نفسه بصيرة.

 

اللهم ائذن له في جهاد عدوك و عدوه

و اجعلنا من انصاره و اجعلنا من المستشهدين بين يديه.

 

 

باید بنده وار بخواهیم.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن  الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

 

سلام عليكم و رحمة الله.

 

بايد اهل "استغفار دائم" و اهل"مناجات دائم" باشم تا بتوانم راحت از خداوند متعال بخواهم كه اللهم عجل فرج وليك؛ چون دارم از خود خداوند مي‌طلبم؛ بايد اهل مناجات باشم تا صادقانه بخواهم. كار هم به دست خداوند است. بايد بنده باشم تا بتوانم خوب بخواهم؛ بنده فقير محض كه هيچ چيز ندارد.

نمي‌توان سركش بود و ناراضي، نمي‌توان اهل توكل نبود، نمي‌توان اهل خوف نبود، نمي‌توان اهل اميد به فضل خداوند نبود و نمي‌توان بنده صادق خاشع خاضع نبود و بعد زبان را بگردانيم به اللهم عجل فرجه.

امر به دست خداوند است...

 

بايد بنده صادق فقير مسكين باشم؛ بي هيچ چيز به درگاه خداوند متعال بروم و خاضعانه كه نفسم بالا نيايد از خداوند بخواهم كه

 

واذن له في جهاد عدوك و عدوه.

و اجعلنا من انصاره.

 

 

الورع عن محارم الله.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

 

اين بار خاك را به نظر كيميا نكن

بگذار خاك پات بمانم ابوتراب

 

سلام عليكم و رحمة الله.

 

تذكر آن براي بنده كه هيچ وقت تكراري و كهنه نشده است؛ كه سوال كننده مولي المتقين است و پاسخ‌دهنده خاتم النبيين صلي الله عليهما و الهما.

 

كه سوال از برترين اعمال است در ماهي كه حتي نفس‌ها در آن عبادت است و پاسخ اينست:

 

الْوَرَعُ‏ عَنْ‏ مَحَارِمِ‏ اللَّه‏

 

بعيد است نياز باشد كسي ابعاد ورع را براي ما تشريح كند كه هر كدام از ما قادريم چند منبر كامل در وجوه مختلف ورع براي ديگران بگوئيم؛ ورع يعني بترسيم واقعاً هم بترسيم كه نكند بشود آنچه كه  نبايد.

شيطان براي ما يك راه‌هاي هميشگي و معمول دارد كه هميشه ما را مبتلا مي‌كند و راههايي جديد نيز هميشه در آستين دارد كه معمولاً در مورد امثال بنده نياز به راههاي جديد نيست و هميشه مثل سابق؛ در مورد برخي امور علم داريم كه گرچه شايد خودش هنوز معصيت نباشد اما يافته‌ايم و فهم‌كرده‌ايم كه مي‌تواند سبب‌ساز باشد. پس بايد مراقبت كنيم؛ به اين علم خود كه موهبت خداوند است بايد اعتنا كنم و مراقبت كنم:

 

اللَّهُمَ‏ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ‏ الْحَقِ‏ فَحَمِّلْنَاهُ وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَبَلِّغْنَاه‏

خدايا ما را عامل به آنچه كه از حق به ما شناساندي، بفرما و  آنچه از آن محروم شديم، به ما برسان.

دعاي افتتاح

[رزقنا الله]

و اين روايت شريف هم كه هميشه تازه تازه و زنده زنده است:

 

مَنْ‏ سَرَّهُ‏ أَنْ‏ يَكُونَ‏ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَة

هر كه دوست دارد كه اصحاب قائم باشد، پس منتظر باشد و عمل او مبتني بر ورع و حسن خلق باشد در حاليكه منتظر است؛ پس اگر بميرد و قائم پس از او قيام كند، اجر او همانند كسي است كه او را درك كرده است. پس جديت داشته باشيد و منتظر باشيد؛ گوارايتان باد اي گروه مورد رحمت.

 

و براي اينكه با اين عزم نيكو كه جان را زنده مي‌كند وارد ماه مبارك شويم، در اين روزهاي پاياني ماه شعبان استغفار مي‌كنيم كه خداوند به "حرمت ماه مبارك" وعده بخشش به ما فرموده است كه امام رضا سلام‌الله‌عليه فرموده‌اند:

 

أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان‏؛

در اين روزهاي باقي‌ مانده از اين اين ماه [شعبان] زياد بگو "خدايا اگر در آنچه از اين ماه گذشته است هنوز مرا نبخشيده‌اي پس در آنچه از اين ماه باقي مانده مرا ببخش" كه خداوند تبارك و تعالي در اين ماه افرادي را از آتش مي‌رهاند به خاطر حرمت ماه رمضان.

يا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انا كنا خاطئين.

 

و براي عزم بر ورع و پاكيزگي بايد متذكر باشم اين كلام اميرالمومنين سلام‌الله‌عليه را كه:

 

ان الارض مملوة من فخاخهم فلن ينجو منها الا من تشبث بنا

همانا زمين لبريز از دام‌هاي شياطين است كه از آن نجات پيدا نمي‌كند مگر آن كس كه ما بچسبد

 

پس پناهنده مي‌شويم به كهف حصين مولايمان حضرت ولي‌عصر سلام‌الله‌عليه، با قلبمان و با همه وجودمان،

المستغاث بك يا صاحب الزمان

ادركنا ارشدنا.

 

اللهم اصلح عبدك و خليفتك بما اصلحت به انبيائك و رسلك...

 

 

فرجهم؛ فرج آل محمد.

بسم الله  الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان

لعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين

بابي انت و امي و نفسي لك الوقاء و الحمي.

 

سلام عليكم و رحمة الله.

 

در كامل الزيارات زيارتي براي امام علي النقي الهادي و امام حسن عسكري سلام الله و صلواته عليهما نقل شده است. در انتهاي اين زيارت اينگونه دعا مي‌كنيم:

 

اللَّهُمَ‏ عَجِّلْ‏ فَرَجَ‏ وَلِيِّكَ‏ وَ ابْنَ‏ وَلِيِّكَ‏ وَ اجْعَلْ فَرَجَنَا مَعَ فَرَجِهِمْ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين‏

خدايا در گشايش امر وليت و فرزند وليت تعجيل بفرما و گشايش ما را همراه با گشايش ايشان قرار ده

اي مهربانترين مهربانان

 

آنچه مي‌خواهيم فرج "آل محمد" سلام‌الله‌عليهم اجمعين است و در كنار و به همراه فرج ايشان است كه فرج ما نيز هست. و اصلاً آنكه محبت آل الله سلام‌الله‌عليهم اجمعين در قلبش غليان دارد، به فكر فرج "ايشان" است؛ تمناي او از ظهور اينست كه اهل بيت خوشحال شوند كه به اين خوشحالي او نيز خوشحال و مسرور خواهد شد. ناراحتي او از غيبت اينست كه محبوب او يعني حضرت صاحب الزمان سلام‌الله‌عليه و عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف ناراحت هستند و "ضر" دارند. آنچه ما  هم در ادامه صلوات خود مي‌خواهيم همين است: عجل فرجهم: فرج"هُم"؛ فرج ايشان را مي‌خواهيم.

همه ما فداي يك لحظه از سرور قلب حضرت رسول الله صلي الله عليه و آله؛ اصل اينست كه روز ظهور آل‌الله‌ سلام‌الله‌عليهم اجمعين مسرور هستند و ما اين را مي‌خواهيم؛ سرور قلب اين خاندان معصوم مظلوم غريب را و به اين لحظه است كه نحن نقول الحمد الله رب العالمين.

 اين معنا كه اصل، فرج ايشان است و خواست ما ابتدائاً فرج ايشان است و فرج ما در كنار و به همراه فرج ايشان است، در ادعيه ديگر نيز فرموده شده است:

 

- فَعَجِّلْ يَا مَوْلَايَ فَرَجَهُمْ وَ فَرَجَنَا بِهِمْ

- اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، وَ اجْعَلْ فَرَجَنَا مَقْرُوناً بِفَرَجِهِمْ.

- أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فَرَجَنَا بِفَرَجِهِمْ

- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ‏ وَ رُوحَهُمْ وَ رَاحَتَهُمْ وَ سُرُورَهُمْ-وَ أَذِقْنِي طَعْمَ فَرَجِهِمْ وَ أَهْلِكْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس

 

و همه اينها يعني همه "اللهم عجل فرجه"‌هاي ما نه براي برطرف شدن مشكلات ما بلكه براي اينست كه قلب آل‌الله‌سلام‌الله‌عليهم و مولاي مهربان و بزرگوار ما مسرور شود؛ و اگر صادقانه "بخواهيم" كه خداوند فرج ايشان را برساند، بهتر و زيباتر و واقعي‌تر از خداوند مي‌خواهيم و دعا مي‌كنيم.

 

و بزرگواري نيز حدود 2 سال پيش ذيل يكي از پستها بسيار زيبا مرقوم فرموده بودند:

 

"" کسی که معرفت به امام عصر صلوات الله علیه داره، برای بهره بردن از امام و نیل به سعادت و شاید هم ازدیاد معرفت، فرقی نداره که در غیبت باشه یا در ظهور؛‌ یعنی خدا امکان رشد و ترقی رو برای همه افراد باز گذاشته چه در محضر امام باشن چه نباشن، کافیه تسلیم امام باشن، به اونچه که باید برسن می رسن...

چون ما آدمها برای زندگی دنیا خلق نشدیم و بر حسب عقیده و عملمون سطح و مدل زندگی ابدی خودمون رو می سازیم، به لطف خدا اگر کسی معرفت به امام عصرش داشته باشه و دغدغه اش امام باشه، به اون کمال اخروی که براش تلاش می کنه می رسه، چه در محضر امام چه بدون رؤیت امام، البته همه اش از فضل خدا نه چیز دیگه...

پس کسی که معرفت به امام داره نمی تونه ببینه که حق مولاش در غیبت پایمال می شه و امامش در غربت به سر می بره، پس غصه می خوره و از خدا می خواد که زمام امور رو در ظاهر هم به دست صاحب اختیار و بزرگتر عالم بده؛‌ یعنی برای فرج امام علیه السلام دعا می کنه، نه به خاطر اینکه خودش به چیزی برسه بلکه بخاطر امام عصرش...

از طرفی هم وقتی آدم معرفت به امام داشته باشه، خب همه قلبش از محبت امام پر میشه،

تصور کنید که بزرگی رو خیلی دوست دارید، همه زندگیتون مدیون اونه، خیلی براتون قابل احترامه، هرچی دارید به واسطه او به دستتون رسیده، و اتفاقا شما هیچ وقت بدرد بخورش نبودید، مدتی ازش بی خبر می شید، و خیلی دلتنگش می شید، می فهمید خیلی گرفتاره، می بینید دیگران حقوقش رو غصب کردند بهش جسارت کردند، چه حالی بهتون دست می ده؟؟!!!
حالا فرض کنید می فهمید که این گرفتاری به دست شما حل می شه، چیکار می کنید؟؟؟!!!!

پس شاید هم به خاطر او که گرفتاره، هم به خاطر اینکه دلتنگشید و دوسش دارید، هم به خاطر اینکه مدیونشید، هم به خاطر اینکه می بینید اینقدر مورد ظلم واقع شده، هم به خاطر .... خلاصه دیگه گرفتاری او گرفتاری شما شده و شما هم در حد توانتون تمام تلاشتون رو می کنید تا نجاتش بدید، مگه نه؟؟؟

فک کنم هر وقت گرفتاری امام زمانمون علیه السلام، گرفتاری ما بشه، اونوقت هست که ضرّ و استکانت رو احساس می کنیم، اونوقت هست که همه همت ما تلاش برای فرج امام عصر علیه السلام می شه و اون وقت هست که با همه وجودمون ضجّه می زنیم و از خدا فرج مولامون رو می خوایم و برای آمدنش تلاش می کنیم...
...همينگونه شما نيز اگر عمل نمائيد، خداوند فرج ما را خواهد رسانيد ...

خدایا حال ما رو حال انتظار قرار بده به گونه ای که دغدغه ای در این دنیا جز فرج امام عصر علیه السلام نداشته باشیم
و به تک تک آیه های قرآنت قسم فرج مولای ما را برسان...""

 

يا رب انت الذي تكشف الضر و تجيب المضطر اذا دعاك و تنجي من الكرب العظيم

فاكشف الضر عن وليك و اجعله خليفة في ارضك كما ضمنت له.